Jenny Olsson

Direktlänk till inlägg 15 mars 2014

Vedertagna begrepp utan bakomliggande mening

Av Jenny - 15 mars 2014 12:33

Du är så duktig. Du är så bra. Alla har vi säkert fått höra dessa ord någon någon gång. Som ett beskrivande hjälpmede till vad vi är. Men vad är det egentligen? Vad innebär det att vara duktig? Eller bra? Jag vet hur det är att vara glad, det är en känsla som jag kan förmedla. Men jag vet inte hur jag ska vara för att vara bra. "Jag är en bra tjej",hur är man då? De tre första synonymerna till bra är "gott", "fint", och "prima". Alltså inget man direkt kan vara. Samma sak är det med ordet duktig där synonymerna är "bra", "skicklig" och "kapabel". Dessa ord sätter en stämpel på hur vi förväntas vara och det kan ge oss en negativ känsla. Även om den som säger det till oss mest troligt gör det i all välmening. 


Jag är inte duktig. Och jag är inte bra. Jag är jag, på riktigt, utan att låtsas någonting annat. Jag har fler än en sida som jag visar beroende på situation, men det är fortfarande mitt sanna jag. Och jag vill inte vara någon annan. Jag har fått hört dessa ord, att jag är duktig, att jag är bra, men jag kan fortfarande inte relatera till vad det innebär.  


Inspiration kan vi få från andra och implementera på oss själva. Bara vi behåller äktheten i vem vi faktiskt är. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 25 oktober 2014 17:59

Sommaren 2010 var första gången jag träffade denna kvinna. Jag skulle jobba tillsammans med henne och resten av ensemblen i "En midsommarnattsdröm" som sattes upp vid Döda Fallets vridläktare. Där och då visste jag inte så mycket om henne, jag var in...

Av Jenny - 20 oktober 2014 13:36

Jag får panik! En känsla som kommer krypande i hela kroppen och den är så påtaglig. Jag vet varför den kommer. Det är på grund av alla dessa begrepp, räkneövningar och uppställningar till höger och vänster. Säkergetsmarginal, volym, absoluttal, kriti...

Av Jenny - 9 oktober 2014 09:49

Jag kan som inte riktigt förklara vad det är, det där djävlar anamma, mer än att det är en egenskap och att jag till viss del har den. Det har även båda mina föräldrar (till stor del), så konstigt vore väl om jag skulle blivit helt utan. Närmast kans...

Av Jenny - 17 september 2014 20:14

Jag har länge tänkt, och funderat, och vridit och vänt, och tänkt lite till på vart jag ska börja. Det har hänt så mycket. Jag har varit med om en jordbävning flera hundra mil hemifrån, jag har gjort det jag lovade migsjälv och en av mina bästa vänne...

Av Jenny - 14 juni 2014 08:37

"En hiskelig värk, går ej över ån efter vatten, nej ta inget för givet, jag har timmer i överflöd". Sångerna, texterna, upprepningarna, allt ligger det där och spinner runt i huvudet när jag ska sova. Den ena sången avlöser den andra och det går som ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards