Jenny Olsson

Alla inlägg under september 2013

Av Jenny - 27 september 2013 11:42

... och överlevde de första veckorna på universitetet!


Det turistiska systemet, värdekedjan, lipers system vertikal integration, horisontal integration Maslow´s behovspyramid kopplad till turism som system, det komplexa turistiska systemet, Buttlerkurvan, AIDA-modellen, efterfrågan, tillgänglighet osv osv. Listan kan göras lång på vad det sista är jag tänker på innan jag somnar och på vad det första är när jag vaknar. Mest troligt på något utav detta. Fullmatad med ny information, som egentligen är så självklar men ändå oklar, vrid- och vändbart som med allt annat. Turism är så mycket mer än vad jag innan tänkte att det skulle vara. Det handlar, även där, om ekonomi. Precis som med allt annat i världen. 


Hur skulle samhället se ut, om inte ekonomi styrde? Det är pga eller tack vare ekonomi som vi lever som vi gör. Vare sig det är i ett i-land eller u-land. Till 90% iaf. 


Men vad har det med turism och göra? Ska inte alla ha rätt till turism? Jo. Men vad är turism? När är man en turist? Ekonomi bestämmer hur långt du tar dig på din resa. Det kan vara till ett annat land, eller till det lilla fiket mitt i byn. Oavsett är det upplevlsen av något annat som kan uppfylla ditt självförverkligande, om du bara har ett öppet sinne och tar till vara på de möjligheter som ges. 

Av Jenny - 1 september 2013 16:54

Imorron börjar en ny del av mitt liv. Utbildning. Tillbaka i skolbänken med plugg i 3 år! Vad jag ska bli? Det är lite oklart än... Hade tänkt sattsa på evenemangsproducent, så får vi se vart det leder. Och jag är livrädd! Jag är så sjukt nervös. Men inte för själva pluggandet, nej, det är allt det där andra. Att tex hitta nya människor man fungerar bra med och kan umgås med. Något som inte är min starka sida. Jag har varit väldigt bortskämd de senaste 2 åren dessutom som kunnat bo hemma och jobba. Nu är det tillbaka i Östersund själv. Och det är ju inte första gången men det tar ett tag att komma in en annan rutin igen. Sen är det allt med min hund jag tänker på. Tänk om jag inte kan ha hon här... Som det är just nu kan jag inte gå utanför dörren utan att hon skäller. Jag vet i nuläget inte riktigt hur jag ska lösa det. Allt känns som att det har gått så fort, fast jag har haft evigheter på mig att förbereda mig. Jag har noll koll på läget, och för en som har lite smått kontrollbehov är det som om världen skulle va upp-och-ner! 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards