Jenny Olsson

Direktlänk till inlägg 3 mars 2014

Vill du ha hjälp?

Av Jenny - 3 mars 2014 15:27

Ja tack, men bara om du besitter kompetensen!


För någon vecka sedan råkade jag bränna mig på ovansidan av handen tack vare en glödlampa och en sekunds fokusering på något helt annat. Riktigt klantigt gjort men nu var det som det var och vad gör man då om man brännt sig? Spolar kallvatten och lägger på is? Nej! Du ska ha ljummet vatten och absolut ingen is! Så där stog jag i köket och spolade vatten på handen, men insåg ganska snabbt att det skulle bli ett rätt tydligt brännmärke. 


På apoteket förväntar jag mig att de är uppdaterade om det senaste inom läkemedel, salvor osv. Det är dom inte. I alla fall inte på de två dit jag gick och frågade efter något sorts kylbalsam för brännskador. Den första kvinnan stog bara och tittade på mig medans jag såg hur hon febrilt försökte komma på något vettigt att råda mig med. Svaret jag fick var; Jaa, vi har ju ingenting som kyler hela tiden... Men har du spolat i kallt vatten? Vi har xylocain som du kanske kan använda? 

Och vist kan man ha det till brännskador, men det var inte riktigt det jag var ute efter. Jag frågade efter både "Burn Free" och Aloe veras egna. Nej, det hade dom inte! 

På nästa apotek brydde jag mig inte ens om att fråga utan letade själv. Tack och lov hade dom Aloe veras gel som lindrar brännskador. När jag sedan besvärade två av de som jobbade där, mitt uppe i deras prat om helgens planer, med att fråga om dom inte hade Burn Free, fick jag ett tveksamt nej till svar. Antagligen viste inte dom heller vad det var för något. 


Då ställer jag mig frågan, vilka är det man anställer på ett apotek? Krävs det inte att de man anställer besitter kunskap, hjälpsamhet och vilja att reda på saker? Är det brist på kunniga människor och därför tar man in första bästa? Nu var det ingen allvarlig sak jag råkat ut för och rent generellt går man antagligen till en läkare och får hjälp om det skulle vara något allvarligare. Men tar det bort kraven på apotekens personal? Kanske jag skulle söka jobb där, hur svårt kan det vara...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 25 oktober 2014 17:59

Sommaren 2010 var första gången jag träffade denna kvinna. Jag skulle jobba tillsammans med henne och resten av ensemblen i "En midsommarnattsdröm" som sattes upp vid Döda Fallets vridläktare. Där och då visste jag inte så mycket om henne, jag var in...

Av Jenny - 20 oktober 2014 13:36

Jag får panik! En känsla som kommer krypande i hela kroppen och den är så påtaglig. Jag vet varför den kommer. Det är på grund av alla dessa begrepp, räkneövningar och uppställningar till höger och vänster. Säkergetsmarginal, volym, absoluttal, kriti...

Av Jenny - 9 oktober 2014 09:49

Jag kan som inte riktigt förklara vad det är, det där djävlar anamma, mer än att det är en egenskap och att jag till viss del har den. Det har även båda mina föräldrar (till stor del), så konstigt vore väl om jag skulle blivit helt utan. Närmast kans...

Av Jenny - 17 september 2014 20:14

Jag har länge tänkt, och funderat, och vridit och vänt, och tänkt lite till på vart jag ska börja. Det har hänt så mycket. Jag har varit med om en jordbävning flera hundra mil hemifrån, jag har gjort det jag lovade migsjälv och en av mina bästa vänne...

Av Jenny - 14 juni 2014 08:37

"En hiskelig värk, går ej över ån efter vatten, nej ta inget för givet, jag har timmer i överflöd". Sångerna, texterna, upprepningarna, allt ligger det där och spinner runt i huvudet när jag ska sova. Den ena sången avlöser den andra och det går som ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards