Jenny Olsson

Direktlänk till inlägg 12 maj 2014

Min hembygd; En kulturhistoria

Av Jenny - 12 maj 2014 11:04

Jag bor på en plats där jag kan höra fåglarna kvittra, se stjärnorna blinka på kvällarna och där jag kan gå 100 meter för att sedan befinna mig i skogen. Här är jag uppväxt och det är jag tacksam över. Jag har lärt mig leva och att andas tack vare den fridfulla miljön som omsluter mig. Jag bor även i en kommun som bär på sann kulturhistoria. Om det inte varit för människans hand hade Ragunda kommuns mark med all sannolikhet sett annorlunda ut. Jag syftar självfallet på mannen, myten, legenden; Vildhussen. Vem var han? Vad försegick innanför pannbenet på denna människa egentligen? Vi kan idag bara spekulera egentligen.


1796 förändrades allt, från en stor sjö och en fors med fallhöjd på 35 meter, till ingenting. Den 7:e juni fanns där bara ett dött fall. Det är i sig en lång historia om vad som skedde, och det är för mig även svårt att förstå. Hur såg det ut innan Ragundasjön tömdes? Vart var den egentligen? Hur såg Indalsälven ut innan sandåsen brast och det skapades en flodvåg? Varför lär man sig inte om det här i skolan? Det är egentligen den störta frågan jag ställer mig. Franska revolutionen i all ära, men ska det inte ingå att man kan sin egna historia? En lokal händelse som än idag räknas som Sveriges största naturkatastrof. Jag fick aldrig lära mig något om det i skolan, min syster som nu går sista året på högstadiet, har heller aldrig fått lära sig något om det. Jag anser det vara en självklarhet att man idag i skolan, här i Ragunda, ska få lära sig om vad som hände natten mellan 6:e och 7:e juni 1796 när Storforsen tystnade. Hur det såg ut innan, varför det ser ut som det gör nu, och vilka risker finns med markanvändningen längs med älven idag? 


Varför finns det inte tydligt markerat vart den forna Ragundasjön låg? Det finns skyltar som påvisar den tidigare strandlinjen ja. Men helt ärligt, dom är inte särskilt fina. Dom finns dessutom (vad jag vet och sett), bara på två ställen. Sjön var ändå 2,5 mil lång! I arbetet med att utveckla Döda Fallet och byggden kanske det vore på sin plats att se till ett större perspektiv och inte bara fokusera på platsen Döda Fallet, utan också på marken runt omkring. Hur många i Hammarstrand vet idag att nipan mellan stora korsningen och brandstationen, är den gammla vägen för Indalslälven? Jag visste det inte förens igår. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 25 oktober 2014 17:59

Sommaren 2010 var första gången jag träffade denna kvinna. Jag skulle jobba tillsammans med henne och resten av ensemblen i "En midsommarnattsdröm" som sattes upp vid Döda Fallets vridläktare. Där och då visste jag inte så mycket om henne, jag var in...

Av Jenny - 20 oktober 2014 13:36

Jag får panik! En känsla som kommer krypande i hela kroppen och den är så påtaglig. Jag vet varför den kommer. Det är på grund av alla dessa begrepp, räkneövningar och uppställningar till höger och vänster. Säkergetsmarginal, volym, absoluttal, kriti...

Av Jenny - 9 oktober 2014 09:49

Jag kan som inte riktigt förklara vad det är, det där djävlar anamma, mer än att det är en egenskap och att jag till viss del har den. Det har även båda mina föräldrar (till stor del), så konstigt vore väl om jag skulle blivit helt utan. Närmast kans...

Av Jenny - 17 september 2014 20:14

Jag har länge tänkt, och funderat, och vridit och vänt, och tänkt lite till på vart jag ska börja. Det har hänt så mycket. Jag har varit med om en jordbävning flera hundra mil hemifrån, jag har gjort det jag lovade migsjälv och en av mina bästa vänne...

Av Jenny - 14 juni 2014 08:37

"En hiskelig värk, går ej över ån efter vatten, nej ta inget för givet, jag har timmer i överflöd". Sångerna, texterna, upprepningarna, allt ligger det där och spinner runt i huvudet när jag ska sova. Den ena sången avlöser den andra och det går som ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards